vervolg - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Jonas Van Leuven - WaarBenJij.nu vervolg - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Jonas Van Leuven - WaarBenJij.nu

vervolg

Blijf op de hoogte en volg Jonas

21 Maart 2014 | Filipijnen, Iloilo

Vorige week dan nog op intensieve gestaan. Hier heb ik ook eens een overdracht van een patient gedaan naar een andere afdeling. Dit was nog niet zo simpel aangezien hun handschrift niet goed te lezen was. Het was er wel soms erg om te zien dat sommige patienten of hun familie de medicatie niet meer kunnen betalen waardoor ze er gewoon liggen te wachten om dood te gaan.

In het weekend zijn we dan op uitstap geweest naar Isla Gigantes. Hiervoor zijn we vier uur onderweg geweest waarvan we twee uur doorgebracht hebben op een typisch aziatisch bootje. We zaten er met twaalf op dus echt comfortabel was het niet, maar het uitzicht was schitterend. Eens aangekomen op het eiland moesten we nog een ritje maken op een brommer, hier zat de chauffeur op samen met Annemie en mij. Dit eiland was wel getroffen door de tyfoon, dit was nog te merken door de vele palmbomen die op de grond lagen. Toen kwamen we aan ons resort dat echt vlak naast het strand stond. Van luxe was er niets te merken maar het uitzicht was adembenemend.
De tweede dag zijn we gaan eilandhoppen, onze eerste stop was een zandbank omringd door de heldere zee. De tweede stop was een lagoon midden in de rotsen, hier kwam ook een aap ons toewuiven. Hierna zij we nog naar twee andere eilanden geweest waar we wat op het strand hebben gelegen en nog meer hebben gezwommen. 'S avonds hebben we nog vers gevangen schelpjes en inkvis gegeten.

Maandag ben ik gestart op spoed waar ik twee weken sta. Op deze dienst zijn er wel veel interessante dingen te zien. Voor het grootste deel van de dag is het ook een rustige dienst, maar het gebeurd ook regelmatig dat er patienten geintubeerd moeten worden wat wel zeer spectaculair is om voor de eerste keer te zien. Ik heb ook al twee keer mee moeten reanimeren wat ook een hele ervaring is, de patienten zijn er eerst wel terug doorgekomen maar zijn later dan toch gestorven. Voor de rest is dit wel een goede plaats om verschillende technieken te oefenen. Bloed wordt hier wel op een andere manier getrokken dan bij ons, dit trekken ze gewoon op met een spuit. Volgende week zal weer leerrijk worden.

Het lokale bier is ook al goedgekeurd en zeer goedkoop net zoals al de rest hier. Vanavond gaan we voor de eerste keer uitgaan dus kunnen we ons weekend goed beginnen.

Tot de volgende!