Al 1maand voorbij, de tijd vliegt! - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Jonas Van Leuven - WaarBenJij.nu Al 1maand voorbij, de tijd vliegt! - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Jonas Van Leuven - WaarBenJij.nu

Al 1maand voorbij, de tijd vliegt!

Blijf op de hoogte en volg Jonas

13 April 2014 | Filipijnen, Iloilo

Deze week ben ik eens naar een community hospital geweest om ook eens een andere kant van de gezondheidszorg te leren kennen. Het is een centrum waar patienten binnenkomen die gebeten of gekrabd zijn door een hond, kat of aap voor een inspuiting tegen hondsdolheid. Dit komt hier blijkbaar vaak voor. Op deze afdeling heb ik dus zeer veel spuitjes mogen zetten, zowel tegen hondsdolheid als tetanus. Het verpleegkundig team op deze afdeling valt zeer goed mee, zo zijn we dinsdagavond met een groot deel iets gaan drinken en heb ik toch maar eens balot, een eendenei met een embryo in, gegeten op aandringen van de anderen. Het viel zelfs veel beter mee dan verwacht. Omdat het zo goed is meegevallen op deze dienst heb ik beslist om er volgende week weer naartoe te gaan.

Nu zijn we juist terug van een uitstap naar Antique. Het is een andere provincie op het eiland en ligt op zo'n drie uur rijden van Iloilo. Hier zijn we vlak na het aankomen mee op een vlot gegaan op de zee. Ze hadden tonijn gevangen in hun net en wij mochten mee op het op te halen. Met zo'n twintig man moesten we een vlot van vijf ton voorttrekken naar de plaats waar de netten hingen. Hier hebben ze dan zeker veertig tonijnen uit het water gehaald samen met een schildpad. De schildpad hebben we later nog vrijgelaten maar de tonijn had niet zoveel geluk. Hiervan hebben we er zelf een paar gekocht die ze voor ons klaargemaakt hebben als avondeten, veel verser kan dus niet. We verbleven in een resort midden in de bergen, wat alleen te bereiken is door een wandeling van zo'n twintig minuten door het mooie Filipijnse landschap.
We zijn onze volgende dag begonnen met een wandeling naar watervallen. We zijn er drie gaan bezien. Om de tweede te bereiken moesten we via een stenen trap naast de eerste naar boven, om naar de derde te geraken moesten we met een touw de tweede waterval beklimmen. Achteraf hebben we ons nog laten koken in een grote ketel. Hierna zijn we naar een rivier gegaan om wat te zwemmen terwijl we wachten op ons middagmaal. Het water staat er te laag tijdens de zomer dus kajakken hebben we spijtig genoeg niet kunnen doen. In het midden van de rivier stond een rots van vier a vijf meter hoog waar we konden opklimmen en afspringen. Het zat hier vol kinderen en jongeren, zou wel tof zijn om dit als speeltuin te hebben. Na een lekker ontbijt gingen we voort naar de zip line, met een lengte van 1km in totaal zou het de langste van het eiland zijn. Het uitzicht hiervan was zeer mooi, maar het mocht toch wat sneller gaan.

Nu zijn we weer terug in ons huis en wacht ons weer een week stage.

• 15 April 2014 - 11:23

Moeke:

Dag Jonas,

Nu eens niet skypen maar een berichtje.
    Jullie beleven daar wel een fantastische tijd denk ik.
    Dat week-end was wel heel avontuurlijk maar ik denk niet moest ik nog jong zijn dat ik dat zou gedurfd hebben.
    Tussen het werken door mag er wel wat ontspanning zijn.

Morgen misschien terug skypen? Als het zo goed lukt als vorige week , want dat was echt wel een sukses, dan ben ik weer heel gelukkig van je terug te zien en te horen.

Dikke knuffels en kussen van Moeke