Eerste dagen - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Jonas Van Leuven - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Jonas Van Leuven - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Door: Jonas

Blijf op de hoogte en volg Jonas

11 Maart 2014 | Filipijnen, Iloilo

Zaterdag om 6u zijn we vertrokken naar Zaventem om aan onze lange reis te beginnen. Ons vliegtuig steeg op om 10u. Het was de eerste keer dat ik zo'n lange vlucht maakte en het is zeer goed meegevallen. Veel films en muziek om te bekijken en gratis drinken, dus om 11u de rum eens geprobeerd. Na een lange stop in Abu Dhabi en een overstap in Manilla die we nipt gehaald hebben zijn we rond 21u plaatselijke tijd, 14u in Belgie, aangekomen in Iloilo.
Eens aangekomen in het huis zijn we goed ontvangen door de andere aanwezige studenten en lekkere spaghetti gekregen van onze kok Jerry. Hij kookt zeer goed dus verhongeren gaan we hier zeker niet doen.

Maandag zijn we begonnen met een rondleiding in het ziekenhuis, dit is zeker niet zoals we het thuis kennen. Zeer verouderd en op sommige diensten extreem druk, patienten liggen soms met twee in bed of op de gang. Dit komt omdat het vooral voor de arme bevolking is die een prive ziekenhuis niet kunnen betalen, terwijl dit door de overheid beheerd wordt. Hierna hebben we nog een rondleiding gekregen in Iloilo.

Dinsdag zijn we aan onze stage begonnen. Ik sta deze week op de intensive care unit. Je merkt hier al snel dat ze niet over zoveel middelen beschikken als bij ons. Maar hierdoor zie je wel dat ze soms zeer creatief uit de hoek kunnen komen. Zo heb ik ze nog geen driewegkraan zien gebruiken, maar staken ze het tweede infuus in het rubberdje van de eerste. De verpleegkundigen hier zijn ook zeer vriendelijk, zo zijn we al samen op de foto gegaan en tijdens de pauze iets gaan drinken in een kleine bar. Niet zoals we het thuis kennen maar het was een houten/rieten hut. Zalig om even af te koelen met fris drinken om de hitte te weerstaan.
'S avonds onze tweede les Filipijns gehad, dit krijgen we elke maandag en dinsdag, maar veel is er toch niet blijven hangen.

Babay!

• 11 Maart 2014 - 18:59

Mama:

Hey Jonaske, blij te horen dat alles al zo goed gaat. Ze zullen je hulp daar precies goed kunnen gebruiken.
    Precies wel toffe studenten en collega's he, ineens al op café!
    Kusjes van ons allemaal!

• 12 Maart 2014 - 20:11

Dirk, Nancy, Robin En Jordi:

Hey Jonas en Annemie,

Blij te horen dat jullie goed aangekomen zijn. Ze zullen in het ziekenhuis wel blij zijn met jullie hulp.
    Vele groetjes x